Volker Explorer 64

Ca. 19.48 x 4.80 x 2.20 meter
Scheepswerf De Lek - Krimpen aan de Lek (NL)
Dhr. A. Volker & D.L.H. Smit
1978
nvt
1 x 250 pk Caterpillar 3306 T
3 x
Elburg Yachting
€ 495.000
Prijs reductie
Te koop voor nieuwe avonturen; een schip dat zich bewezen heeft. Geen woorden, maar daden. Ontworpen en gebouwd voor en door een van de kopstukken van de Hollandse maritieme industrie en 35 jaar in de familie gebleven, heeft dit jacht reizen gemaakt waar de meesten alleen van dromen. De "Blauw", voorheen "Nepos" is gebouwd als zeeschip in jachtformaat; waterdichte compartimenten, een zelfrichtend vermogen tot 135 graden, ruim 10.000 liter diesel en 3.000 liter drinkwater, en een (echte) actieradius van 3.500 zeemijlen bij 8 knopen (met 25% veiligheidsreserve), waarmee de Atlantische (en Stille) oceaan makkelijk kunnen worden overgestoken. De vrijwel oneindige collectieve ervaring met zeevaart van de ontwerper(s), eigenaren en bouwers is gedestilleerd in dit jacht. Het jacht is gebouwd door Scheepswerf De Lek, gebaseerd op een ontwerp van A. Volker, verfijnd en in detail uitgewerkt door/voor D.L.H. (Dick) Smit en had haar doop in mei 1978. Na 35 jaar in de familie en talloze reizen verder is het in 2013 gekocht door haar huidige eigenaar. Hij heeft een refit uit laten voeren om het (woon)comfort te verhogen, en de onderhoudsgevoeligheid te verlagen. Zo is er een nieuwe Kabola ketel geplaatst, is alle keukenapparatuur vernieuwd en uitgebreid, zijn de leefruimtes en eigenaarshut gerestyled, en zijn een 7 kw Whisper generator en een 3500 Watt omvormer toegevoegd aan de toch al indrukwekkende stroomvoorziening. De gastenhut in het achterschip is verbouwd naar een moderne inloopdouche (met vloerverwarming) en een grote inloopkast / kleedruimte. Deze is met vrij kleine investering weer te voorzien van 1 of 2 slaapplaatsen. Tevens is het jacht voorzien van een geheel nieuw verfsysteem in 2019 en zijn de teakdekken vervangen door een professioneel anti-slip verfsysteem. Het stuurhuis met haar historie, getuige van de vele reizen, is daarbij zo origineel mogelijk gehouden. De refit had mede tot doel het wonen aan boord comfortabel te maken, zonder aan de oorspronkelijke kwaliteiten van het jacht af te doen. De huidige eigenaar en zijn vrouw hebben enkele jaren (ook met sneeuw en ijs aan dek) aan boord gewoond. De gemaakte reizen omvatten onder meer (maar niet limitatief); een ronde Atlantic: Nederland - Azoren - Bermuda - Wilmington (USA) - intra-coastal waterway tot Annapolis - Philadelphia - New York - Greenwich - Halifax (Canada) - Newfoundland - Groenland - IJsland (Reykjavik) - Faeroër, Caledonisch kanaal met Loch Ness, en weer Nederland. Verder in willekeurige volgorde Noord Europa (Zeebrugge - Duinkerken, London, Cowes, Oban, Inverness, Aberdeen, Cuxhaven, Kiel), Scandinavie (Svendborg, Thyboron, Kristiansand, Bergen, Larvik, Oslo, Marstrand, Aalborg, Copenhagen, Visby, Norrköping, Stockholm), Altantische kust (Honfleur, Cherbourg, Guernsey, A Coruña, Lissabon, Puerto Banus) en Mediterranee (Alicante, Mallorca, Barcelona, Marseille, Nice, Monaco, Portofino, en Sardinië). Zoals gezegd, niet limitatief. Het jacht heeft een functionele indeling; het bijzonder ruime achterdek loopt traploos over in de brede gangboorden met hoge zeereling. In het achterschip is een garage met opslag voor onderdelen en vaarinventaris, toegankelijk via een luik. Op het voordek bevinden zich diverse (vlucht)luiken, waarmee tevens separate toegang tot het voorschip mogelijk is, in het geval men met professionele bemanning wil varen. De opbouw beschikt over een houten toegangsdeur en twee opklapbare ramen, waarmee het stuurhuis aan de achterkant geheel geopend kan worden. Onder het overstekende dak bevindt zich een beschutte L-bank met daaronder de diverse vluchtluiken van de ruimtes in het het achterschip. In het stuurhuis bevindt zich een flinke L-vormige bank (met verwarmingsplaat eronder) en met zicht rondom. Via de waterdichte deur, een paar treden lager, betreedt men de salon, voorzien van kombuis op gelijk niveau (semi-open keuken) en makkelijk zittende U-zit. Het voorschip (evt bruikbaar als crew quarters) beschikt over een douche/toilet en een voorhut (met waterdichte deur) met twee bedden. Tevens is vanuit het voorschip de toegang tot de machinekamer, ook weer middels waterdichte deur. Vanuit de salon naar achteren bevinden zich aan stuurboord het stookhok, een wasruimte, en een toilet, en aan bakboord de kleedruimte met inloopkast en inloopdouche met vloerverwarming. Over de breedte van het schip is achterin de eigenaarshut met zeer ruim vrijstaand bed. Verdere kenmerken van het jacht; AEG wasmachine en droger, Etna vaatwasser, zeer ruim achterdek met garage en lounge set, perslucht middels compressor, pneumatische ruitenwissers ter voorkoming afwijking kompas, riante zit in stuurhuis, brede veilige gangboorden met hoge zeereling, achterpui geheel open te zetten, 4 x dubbele professionele bolders + 4 x enkele bolder, klapbare mast met steunzeil, vluchtroute / vluchtluiken voor alle hutten, CVO, handgrepen rondom opbouw en in interieur, aluminium mast, klapbaar met elektrische lier, werkbank in motorkamer met gereedschap en reserve onderdelen en pakkingsets. Het jacht is compleet gedocumenteerd met de volledige set technische tekeningen, een sluitend logboek, een meermaals geactualiseerd machinekamer handboek, geldig CVO certificaat, en een vrijwel oneindige hoeveelheid verhalen, avonturen en historisch materiaal. Te leveren met BTW Douaneverklaring, Certificaat van Onderzoek, het complete archief, de gehele vaarinventaris, en een degelijke uitleg/overdracht. Voor vragen en/of het maken van een afspraak op dit bijzondere jacht bent u 7 dagen per week van harte welkom bij Elburg Yachting.

Materiaal romp
Staal - donkerblauw, geschilderd 2019 - 7 mm romp en 10 mm kiel
Materiaal opbouw
Staal - wit, geschilderd 2019
Materiaal dek
Staal met antislip, geschilderd 2019
Rompvorm
S-Spant met scheg, kimkielen en hakroer
Waterverplaatsing
Ca. 53 ton leeggewicht / ca. 70 ton vol beladen

Stuurstand(en)
1 x Hydraulische besturing
Davits
Rvs Simson 200 davits + kraansysteem via mast en giek
Zwemplateau
Zwemtrapbeugels op de romp
Ankerlier
Elektrische 380V dubbele lier met remband en varkensklauw, dubbele zware ankers met 2 x ca 60 meter gegalvaniseerde ketting.
Raamframes
Gewapend en gelaagd glas

Interieur
Teakhout afgetimmerd met lichte panelen (refit 2014)
Slaapplaatsen
Ca. 4 x vast (makkelijk uit te breiden met 2-3 extra)
Dinette
Grote L-vormige dinette in het vaste stuurhuis
Toilet
2 x (1 x elektrisch + 1 x handmatig)
Douche
2 x (1 x met vloerverwarming)

Watertank(s)
Ca. 3.400 liter
Vuilwatertank
Ca. 500 liter
Warmwater
Via Kabola HR 500 met tapspiraal
Verwarming
Kabola HR 500 Tap met radiatoren
Kooktoestel
Keramisch vierpits
Magnetron/Oven
Samsung Combi oven / magnetron
Koelkast
2 x (1 x met vriesvak)

Kompas
3x (2 x vloeistof + 1 x koerskompas)
Log
Mx Marine 420 Nav System
Echolood
Sailtron / B&G
Marifoon
Shipmate RS S800 GPS + Icon M23 Handheld
Radar
Furuno Radar Scanner en Raymarine dome
AutoPilot
Navitron NT921 MK2
G.P.S.
Simrad
Plotter
Simrad plotter + Simrad OP30 afstandsbediening

Draaiuren motor
Ca. 7.394 uur (revisie bij 6.000 uur)
Brandstoftank(s)
Ca. 10.000 liter
Keerkoppeling
Caterpillar 4,5: 1 6L5204 met grote werkschroef
Boegschroef
Elektrisch Side-Power met afstandsbediening
Hekschroef
Elektrisch Side-Power met afstandsbediening

Elektrische installatie
12V / 24V / 230V / 380V
Generator
1 x 7 kW Whisper generator + 1 x 12,5 kW stroomgenerator op Bukh hulpmotor en tevens 12,5 kW stroomgenerator op hoofdmotor (vanaf 1800 rpm).
Walstroom
Aanwezig, gezekerd
Omvormer
Whisper Power 24V - 3500W
Acculader
2 x CTEK
Accu's
Ca. 15 x (1 x startaccu Bukh + 1 x start Whisper + 12 x Service)